Втори референдум в 125 СУ „Боян Пенев“: Учениците ще разполагат с обособени зони за отдих и дискусии.

На 30 ноември т.г. се проведе вторият референдум в столичното 125 СУ „Боян Пенев“ в рамките на инициативата „Гражданско образование в действие“. От имащите право на глас 787 ученици гласуваха общо 591, като 92% от тях подкрепиха идеята да се обособят специални зони за отдих във фоайета на сградата, както и в двора на училището като допълнение на „Зелената класна стая“, в която се провеждат занятия вече втора година.

„Новите зони за отдих са част от проекта „Иновативно училище“, като основната ни цел е да осигурим на учениците място, което да е само тяхно и където да си почиват преди и след училище, както и в междучасията. Освен че ще облагородим учебната среда, тези неформални места ще ги предразположат да водят конструктивни дискусии по всички теми, които ги вълнуват“, каза Венелина Николова, директор на 125 СУ „Боян Пенев“. „Вече сформирахме комисия от експерти да изготви архитектурен проект на зелените зони, след което ще го съгласуваме с училищното настоятелство и обществения съвет.“

В края на миналата година училището проведе своя първи референдум, който даде възможност на възпитаниците му да преминат нагледно през целия процес на изразяване на личен вот. Те отговориха на три въпроса: дали желаят система за контрол на достъпа в сградата, училищен химн и ежегодно провеждане на референдум. Референдумът беше валиден и във връзка с изпълнението на решенията от него 125 СУ „Боян Пенев“ откри новата учебна година със свой химн по музика на Хайгашод Агасян, текст на Татяна Йотова и аранжимент на Светослав Лобошки. Също така през месец октомври беше изградена система за контрол на обща стойност 10 452 лв., която напълно ограничава възможността за достъп на външни лица в сградата на училището. В рамките на усилията си за активно гражданско образование 125 СУ „Боян Пенев“ издаде и „Кратък пътеводител в света на нашата Конституция“, адаптиран за нуждите на средношколците.

„Референдумът е израз на висока гражданска култура и желание да покажеш, че си част от процеса на вземане на решения – в своята държава, град и дори училище. За да използваме обаче референдумите по предназначение, трябва да имаме осъзнатото усещане, че самите ние сме граждани и нещата зависят от нас. А това усещане се възпитава. Радваме се, че изпълнихме целта си – учениците получиха още един истински урок по гражданско образование, почувстваха се значими и се убедиха, че гласът им наистина има значение за това как се развива собственото им училище”, допълни Венелина Николова.