Да управляваш като (не)робот

Изкуственият интелект променя света на бизнеса. Но какво означава това за мениджърите? Със сигурност за тях става все по-важно да бъдат съпричастни и да разбират тревогите на своите служители „от плът и кръв”.

Перспективата е колкото интригуваща, толкова и обезкуражаваща: очаква се през 2035 г. една четвърт от БВП на Австрия да се произвежда от машини или по-точно от изкуствен интелект. Изкуственият интелект представлява обучението на компютрите на човешки интелект и съответно поведение. Срещаме се с изкуствения интелект, когато играем видео игри, консултираме се с търсачките, или използваме системи за разпознаване на речта. Бързото развитие на изкуствения интелект, което се наблюдава през последните години, доведе до множество нови приложения, някои от които имат потенциала да „променят правилата на играта“. Google, която е смятана за пионер на изкуствения интелект, има изследователи в Цюрих, които работят върху усъвършенстването на практическите приложения на технологията. Постигнатият напредък е виден, наред с други неща, от факта, че преводите в Google стават все по-добри.

„Всъщност изкуственият интелект не е нищо ново”, казва Барбара Щьотингер, декан на WU Executive Academy. „Още през 80-те години на миналия век се вдигна шум около него, но прогнозите, направени тогава, бяха преувеличени. Времето на изкуствения интелект обаче настъпва сега. В резултат на огромното количество данни, които са на разположение днес и увеличаването на изчислителната мощ, изкуственият интелект си проправя път във всички сфери на живота и променя света на бизнеса, който познаваме. Швейцарската застрахователна група Цюрих Иншурънс Груп, например, обмисля да остави машините да поемат работата по корекция на претенциите – твърди се, че те могат да обработят един случай за секунди, докато същата задача отнема почти цял час на човек. Финансовият сектор също вижда промени в резултат на изкуствения интелект. Erste Group в момента търси 5000 програмисти.“

Роботите като изпълнителни директори – наближаваща реалност или утопия?

Какво означава това за ръководителите и как изглежда бъдещето на лидерството, като се има предвид значението на изкуствения интелект?
Шефът на китайската компания за електронна търговия Alibaba смята, че скоро ще има робо-мениджъри и дори робо-изпълнителни директори – според него роботите са по-обективни и по-малко чувствителни от хората. Вече е ясно, че изкуственият интелект, нарастващата автоматизация, интернет на нещата и комбинацията между тези технологии променят пазара на труда. На фона на всяването на паника за възможни масови съкращения и прекалено оптимистичните прогнози, рядко остава място за трезва оценка на изкуствения интелект.

Какво шефовете-роботи никога няма да могат да правят

С оглед на ситуацията и за да се противодейства на обезкуражаващата перспектива за роботизирани шефове, мениджърите трябва да се фокусират още повече върху това да бъдат съпричастни и да подкрепят своите екипи. „Мисълта, че машините могат да поемат работата им, предизвиква усещане за безпокойство сред служителите. Ръководителите трябва да подходят към този проблем проактивно и с разбиране“, казва проф. Щьотингер. От една страна, технологиите с изкуствен интелект, като например автономните автомобили, все още не са спечелили доверието на хората; от друга страна, е важно да се разберат притесненията на служителите по отношение на това, каква роля ще играят като хора в бизнеса.

Докато рутинните задачи ще се извършват все повече от машини, едва ли има заместител на креативността и социалното поведение. Тъй като машините заемат местата на служителите при извършването на рутинни задачи, структурите на бизнеса ще се променят – в бъдеще търсенето на квалифицирани специалисти ще се увеличи, а с него и техните очаквания по отношение на заплащането. Ето защо следното е сигурно: „Колкото по-високи са квалификациите на служителите, толкова по-вероятно е те да запазят работата си. И когато се създават нови работни места, те ще са преди всичко за ръководни длъжности. Проучване, проведено от консултантската агенция Capgemini, показва, че две от всеки три нови позиции ще включват ръководни отговорности“, казва проф. Щьотингер.

Изграждане на доверие и осигуряване на място за маневриране – деликатен балансиращ акт

Очевидно е също, че от изпълнителните кадри все повече се очаква да са запознати с и да имат усещане за новите технологии. Като се има предвид повсеместната дигитализация, днес не е достатъчно да ИТ отделът просто да бъде оставен да занимава с информационните технологии. Когато става дума за изкуствения интелект, бизнесът не бива да бъде прекалено еуфоричен, нито пък трябва да отхвърля напълно технологията. Напротив, ръководителите трябва да постигнат подходящ баланс при използването на изкуствен интелект. Какво наистина има смисъл за въпросния бизнес? Какви нови бизнес модели са възможни чрез изкуствения интелект? От мениджърите се очаква повече всякога да изпращат ясни послания, а това изисква те непрекъснато да продължават да се учат, точно както техните организации като цяло трябва да учат непрестанно. От една страна, ръководителите трябва да изградят доверие и да помогнат на служителите да се ориентират в процесите на преход; от друга страна, те трябва да предоставят на висококвалифицираните професионалисти необходимото пространство за маневриране, за да могат да предложат идеи и да придвижат бизнеса напред. Това е деликатен балансиращ акт, който директорите ще трябва да изпълнят.

Заключение

„Изкуственият интелект дава възможност на бизнеса да стане по-ефективен и да навлезе в нови сфери. Необходима е обаче и всеобхватна стратегия за интегрирането му в ежедневната работа на служителите и ясно разбиране за ползите от това“, заключава Барбара Щьотингер. Етичните опасения относно интелигентните машини и роботизираните работници трябва да бъдат разгледани не само от бизнеса, но най-вече от правителствата и обществото. Диапазонът на релевантните теми включва фундаментални въпроси като бъдещето на пазара на труда като цяло, както и въпроси, свързани с обхвата на приложенията на изкуствения интелект и шансовете и възможностите, които той ще открие за хората.