Валдорф, Монтесори, демократично образование и световен мир на практика.

Този уикенд посетителите на кинофестивала „(не)Възможното образование“ ще се запознаят с водещи алтернативни методи на обучение, в т.ч. валдорфска педагогика, демократично образование и системата на Монтесори. След прожекциите на документални филми по всяка тема специалисти ще споделят своя опит и ще покажат как прилагат тези иновативни подходи на учене и преподаване в контекста на българската реалност.

Друг акцент от програмата е демонстрация на „Играта за световен мир“, създадена от американския учител Джон Хънтър през 1978 г. Играта предизвиква учениците да намират решения на глобални проблеми като химически замърсявания, природни бедствия и глад по мирен начин, изследвайки връзките на световната общност през призмата на икономически, социални и екологични кризи. Участниците в играта се научават да живеят и творят в условия на несигурност, като това мобилизира критичното и креативно мислене и ги предизвиква да работят в екип, за да стигнат до печеливши решения.

Програма на „(не)Възможното образование“ през почивните дни:

17.02.2018 г., събота
11.00 – ВАЛФДОРФ НА 100, 2017 г., 18’

Валдорфската педагогика е създадена от Рудолф Щайнер, известен като основател на „науката за душата“ антропософия. Първото училище Валдорф отваря врати през 1919 г. в Щутгарт, Германия, за деца от всички прослойки на обществото, което е революционно за времето си. Днес Валдорфските училища са бързоразрастващо се международно движение с повече от 1 100 училища и 2 000 детски градини в над 70 страни по целия свят. Филмът е посветен на 100-годишнината от основаването на първото Валдорфско училище. Интервюирани са деца, родители, преподаватели и експерти от Китай, Аржентина, Индия, Косово, Израел, Кения и др., според които Валдорфската педагогика отговаря на днешната нужда от повече хуманност в образованието, адаптивност към местната култура и внимание към уникалното във всяко дете.

Дискусия и практическа работилница след филма с валдорфски педагози; предварителна регистрация на www.odo.bg.

15:00 – МОНТЕСОРИ ПЕДАГОГИКА, 2012 г., 30’

Създаден от Мария Монтесори през първите години на 19 век, този вид педагогика е доказал своите резултати в цял свят. Филмът разказва за личността на д-р Монтесори, същността на нейния метод и предизвикателствата, пред които се изправя едно английско държавно училище в желанието си да практикува този вид педагогика, опитвайки се същевременно да отговори на държавните образователни изисквания.

Дискусия и практическа работилница след филма на тема „Възможности за въвеждане на Монтесори в държавно финансираните учебни заведения в България“; предварителна регистрация на www.odo.bg.

18.02.2018 г., неделя
11:00 – УЧИЛИЩА НА ДОВЕРИЕТО, 2015 г., 62’

Кристоф Шуман, баща и учител, търси отговор на въпроса дали има училища, в които децата обичат да учат и се чувстват щастливи. Посещава пет държави на три континента и резултатът е задълбочен поглед към училища в Германия, Израел и Пуерто Рико, практикуващи демократично образование. Преживяванията на учениците, родителите и преподавателите се анализират от известни психолози и невролози като Йеспер Юл, Питър Грей и Джерард Хютер.

Дискусия и практическа работилница след филма с представители на „Център за демократично учене“; предварителна регистрация на www.odo.bg.

15.30 – ИГРА НА СВЕТОВЕН МИР, 30’

В тази TEDx лекция Джон Хънтър разказва какво представлява играта и как се прилага в безопасна среда, изпълнена с предизвикателства, които позволяват на участниците да изпробват без страх от грешка различни начини за справяне с глобални кризи и проблеми. Ще видим какво се случва, когато един учител поставя проблем за решаване и казва, че самият той не знае отговора, и как реагират учениците, когато вместо учебници получават пространство, изпълнено с проблеми за решаване.

Дискусия и демонстрация на играта след филма с представители на фондация „Темпо“; предварителна регистрация на www.odo.bg.

Можете да намерите цялата програма на фестивала „(не)Възможното образование“ на http://bit.ly/2DXzweM и www.facebook.com/Kinozaobrazovanie. Входът за всяка прожекция е 3 лева под формата на дарение, направено на място. Всички постъпления от фестивала са предназначени за създаване и безплатно разпространение на сборника „(не)Възможното образование“.

Фестивалът „(не)Възможното образование“ е възможен благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за по-добър живот“ в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Български дарителски форум. Медийна подкрепа, предоставена от www.maikomila.bg, www.nauka.bg, www.dnes.bg, www.azcheta.com и www.moetobebe.net.