Над 96 милиона яйца ще боядисат българите за Великден

1/3 от тях ще са в традиционния червен цвят, а домакинствата ще похарчат
средно 162 лв. за празника
Броени дни преди един от най-старите и най-важни християнски празници, темата за българската трапеза на Великден става актуална отново. Наред с ежегодните проверки на цените и качеството на продуктите, се запитахме и с какво най-често свързват българските семейства празника, с кого предпочитат да празнуват и кой най-често се включва в подготовката.

Как посреща празника едно типично българско домакинство и каква част от бюджета заделя то, разбираме от независимо проучване проведено съвместно от маркетинговата агенция Pragmatica, по поръчка на Starcom България.

Изследването показва, че 46.6% от анкетираните българи обвързват плановете си за Великден с фамилията или семейството, което категорично категоризира празника като семеен. Към тях можем да добавим и семействата, които ще празнуват в по-тесен домашен кръг, само деца и родители (39.8%) и тези, които ще празнуват с по-възрастните членове на фамилията (5.9%).

От типичните за Великден храни най-консумирани се оказва, че ще са козунакът (96%) и яйцата (94.9%). Проучването сочи още, че домакинствата ще се снабдят с яйца предимно от супермаркетите (51.5%). Немалка част, обаче, ще сложи на трапезата си и яйца, които ще са домашно производство (29.5%) или от фермерски базар/био магазини (19.1%).

Очаква се броят на боядисаните яйца да е 96 204 032, като 1/3 от тях ще са в традиционния червен цвят сочи още проучването.

Една от основните теми за Великденските празници е козунакът като 68.2 % от анкетираните посочват, че планират да консумират купешки такъв. Ръчно омесените козунаци в домашна обстановка ще са чувствително по-малко (30.7%), което не е изненадащо предвид трудоемкото им приготвяне и само 1.1% категорично няма да консумират от традиционния продукт.

Интересен факт е засиленото търсене на шоколадови изделия, наред с традиционните храни на трапезата. След козунака, яйцата и агнешкото месо, се нареждат шоколадовите зайци и фигурки (40.7%). Това е сравнително нова тенденция за България, която добива все по-голяма популярност и у нас.

Велислава Анастасова, Управляващ директор на Starcom България, една от водещите медийни агенции на пазара, дава повече информация за проучването и идеята, която седи зад него:

За нас е изключително важно да разбираме максимално добре хората, техните нужди и преживявания. А най-добрият начин това да се случи е да сме близо до потребителя и лично да разговаряме с него. Именно поради тази причина подехме една инициатива с колегите ни от Pragmatica през 2018 регулярно да наблюдаваме какво се случва в живота на хората и да следим за важните теми от ежедневието им. Така се роди идеята за изследването за един от най-светлите празници в годината ,,Великден‘‘. Ако се питате колко яйца българите смятат да боядисат за празника, веднага ще получите отговор от нас – над 96 милиона, като 1/3 от тях ще бъдат червени. И тази година производителите на готови козунаци ще се радват на добри приходи, тъй като 68.2% от домакинствата ще се снабдят с козунаци от магазинната мрежа и едва 30.7% от тях ще ги омесят сами в домовете си.

Интересно е да се подчертае също така, че според последното преброяване от НСИ, самоопределилите се като православни християни са 4 374 135, от които около 580 000 или едва 16,8% заявяват, че спазват великденски пост (строг или нестрог), а 83.2% посочват, че не се подлагат на хранителни ограничения.

Що се отнася до пътуването по време на почивните празнични дни, почти 1/3 от целевата посочват, че имат планове да пътуват, като дестинациите, които ще посетят, са предимно в рамките на страната. Личният автомобил (81.1%) ще е основното превозно средство, с което ще се придвижват, близо 16% ще изберат да пътуват с влак или автобус и само 4.3% ще пътуват със самолет за празничните дни.

И на последно място, но не по важност, е темата за интернет потреблението през различни видове устройства. Тук резултатите показват, че потреблението на интернет през смартфон е сходно с това през лаптоп, 37.7% и 38.9% респективно. Тази тенденция не е изненадваща, предвид нуждата от интернет в движение, което е възможно чрез този тип устройство, както и все по-масовото му притежание сред целевата група.