Държавна опера Варна гостува в София през ноември с „Аида”, „Ернани” и българската премиера на „Граф Ори”

Веднага след като Симфоничният оркестър на Държавна опера Варна открие на 3 ноември в “Кадоган Хол”, недалеч от Бъкингамския дворец, Лондонския фестивал на българската култура, екипът на втория най-голям оперен театър в България ще представи на сцената на Софийска опера и балет три от най-добрите си продукции, специално подбрани за този гастрол.

Публиката ще има възможността да аплодира постановките на Вердиевите опери „Аида” (6 ноември) и „Ернани” (8 ноември), които не се играят на столична сцена, а „Граф Ори” от Росини (7 ноември) е поставена за първи път в България на варненска сцена и сега за първи път ще бъде показана в София. Ръководството на Варненската опера е заложило на съзвездие от оперни изпълнители, които – заедно с тримата диригенти, оркестъра, хора и балета, ще създадат един красив и по-различен празник за столичните меломание.

Гастролът по покана на директора на Софийска опера и балет, проф. Пламен Карталов, е резултат от успешното партньорство на двата културни института в Опера в Летния театър и добрата изява в столицата на диригента Светослав Борисов и варненски солисти в „Дон Карлос” през септември.

Варненски гастрол в София с „Аида” на 6 ноември

Линка Стоянова, Камен Чанев, Агунда Кулаева, Венцеслав Анастасов в едно от емблематичните заглавия на Варненската опера

На 6 ноември от 19.00 ч. Държавна опера Варна при Театрално-музикален продуцентски център Варна ще представи на сцената на Софийска опера и балет своята постановка на Вердиевия шедьовър „Аида”. Диригентската палка от слонова кост, на която с рубини е инкрустирано името на творбата, е само един от жестовете на признание, които композиторът получава за създаването на „Аида”.

„Аида” е eдно от емблематичните заглавия в репертоара на Държавна опера Варна с дълголетен живот. Проникновената режисура на Кузман Попов, впечатляващата сценография и костюми на Лора Маринова, заедно с интересната и стилна хореография на Калина Богоева, превръщат всеки път този спектакъл във вълнуващо преживяване. След премиерата през 1999 г., в «Аида» се изявяват най-добрите солисти на Варненската опера, както и редица именити български и чуждестранни изпълнители.

В гастрола на 6 ноември в София образа на етиопската принцеса ще пресъздаде солистката на Варненската опера Линка Стоянова, която интригува с прекрасен глас, еднакво въздействащ както в ниския, така и във високия регистър, с овладяна музикална фраза и свой интерпретаторски почерк. Аида е една от коронните роли в репертоара на утвърденото сопрано.
За ролята на Амнерис е поканена младата и талантлива солистка на Новая опера Москва Агунда Кулаева. Лауреат на 14-ия международен конкурс за млади оперни певци „Борис Христов” в София (2009), тя спечели със своите интерпретации на Кармен и Принцеса Еболи аплодисментите на Опера в Летния театър 2012.
Любимият на двете жени Радамес ще бъде Камен Чанев, едно от знаковите имена сред успелите български оперни певци по света. През последните години името на Камен Чанев присъства постоянно в афиша на най-престижните европейски оперни сцени – Щатсопер Виена, Арена Ди Верона, Римската опера, Театро Лисео, Барселона, Дойче опер Берлин, както и зад океана – в САЩ, Канада, Китай, Япония. Върховният жрец Рамфис ще изпълни великолепният български бас Ивайло Джуров, а баритонът Венцеслав Анастасов – още една ярка оперна звезда, ще се превъплъти в ролята на Амонасро.
На сцената ще им партнират солистите на Варненската опера Евгений Станимиров (Царя на Египет), Костадинка Николова (Жрица) и Стоян Финджиков (Вестител).

Спектакълът на „Аида” ще дирижира Борислав Иванов.

Варненската опера гостува в София с първата българска постановка на комичната опера „Граф Ори” от Росини на 7 ноември

Съвместен проект с Френското посолство и Френския културен институт

На 7 ноември на сцената на Софийската опера и балет за пръв път ще бъде изпълнена комичната опера на Джоакино Росини „Граф Ори”, чиято българска премиера се състоя през ноември м.г. във Варна. Постановката
е съвместен проект на Държавна опера Варна с Посолството на Република Франция и Френския културен институт в България. В постановъчния екип на първата българска постановка на „Граф Ори” фигурират видни имена от френския културен живот – Дидие Талпен – диригент, директор на Френския културен институт в България; Емануел Кордолиани – режисьор, Венсан Мюстер и Тодор Игнатов са сценографи; Жюли Скобелцин е художник на костюмите, Никола Шено – корепетитор, Веселина Маринова – отговорен корепетитор, Константин Илиев – хореография, Малина Хубчева – диригент на хора, Екатерина Чешмеджиева – художествен ръководител на балета, Сирма Панева – помощник-режисьор.

Главната роля е поверена на солиста на Варненската опера – младия и талантлив тенор Валерий Георгиев, за когото: „Музиката на „Граф Ори” е много по-динамична и определено по-трудна, отколкото в най-известното оперно заглавие на Росини „Севилският бръснар”. Предизвикателството идва от сложната партитура, в която трябва да изпея 20 си-та, 20 до-та и 10 до-диеза, за разлика от повечето опери, където тенорът се среща най-много с един или два високи тона. Допадат ми също резките обрати в действието и непрекъснатата смяна на драматични с лирични моменти, в които се налага да играя ролите на граф, гадател и монахиня, сменяйки мъжкия с женски стил на пеене.” Тези особености очевидно кореспондират с артистичната природа на певеца, който с лекота се превъплъщава в своите персонажи. При това се забавлява истински, както впрочем и останалите участници в „Граф Ори”.

Възпитател на своенравния Ори е Делян Славов, a пажa Изолие – с ключова роля в разобличаване на графските хитрини, изпълнява най-младата солистка на Варненската опера Силвия Ангелова. След като спечели стипендия „Росини” и участва в тазгодишния Росиниев фестивал в Италия, тя се радва да бъде причислена към голямата фамилия на Росиниевите певци.

С вокално и артистично майсторство, каквито в еднаква степен изисква виталната опера, се изявяват и другите двама топ солисти на Варненската опера, познати също от софийската сцена – Ирина Жекова като наивната Графиня Адела и Свилен Николов като съучастника в графските похождения Рембо. „Ролята на Графиня Адела е голяма като обем (250 страници), изисква солидна вокална техника, а и пеенето на френски език представлява допълнителна трудност. Графиня Адела е първата ми Росиниева партия и аз съм й много благодарна, защото чрез нея преоткрих света на Росини. Срещата с такива професионалисти като режисьорката Ема Кордолиани и пианиста Никола Шено, донесе огромно удовлетворение както на мен, така и на всички колеги. Започнахме работа с прочитането и осмислянето на текста, след което го облякохме и в музикална фраза. Режисьорската концепция беше поднесена не само много ясно, но и с голямо пристрастие, което се предаде на целия състав – солисти, хористи, балетисти”, споделя Ирина Жекова.

Според Свилен Николов: „Граф Ори” е много позитивна опера. Може да се направи паралел с „Дон Жуан” на Моцарт, като респективно припознаем Дон Жуан в образа на Граф Ори, а дясната му ръка Лепорело в образа на Рембо. Разликата е в това, че „Граф Ори” завършва с хепи енд. Иначе, както се очаква от Росини, в „Граф Ори” има много комични ситуации и ведро чувство за хумор, изобилстват и типичните за неговите опери изключително технични партии. Партията ми в „Граф Ори” също е трудна – най-бравурната ария, с най-голям тонов обем, тя се оказва и най-трудната Росиниева ария в моя репертоар до този момент. Това, което непременно искам още да кажа, е че всички много се забавлявахме, докато подготвяхме „Граф Ори”. Режисьорката Емануел Кордолиани ни задължаваше да правим много неща и непрекъснато изискваше от нас, но в същото време ни даваше и достатъчно свобода. Нещо повече – тя постави всеки образ според конкретния човек, според певеца, с неговия характер и неговите особености. Това ми се случва за пръв път и наистина е много приятно.”

Респектира с изпълнението си Мария Жекова, която не оставя съмнение, че е най-добрият избор за ролята на пазителката на замъка Рагонд. В сценичните превъплъщения подобаващо се включва Галина Великова като младата селянка Алис.

В заключение, ако трябва да характеризираме с няколко думи екипа на „Граф Ори”, той е млад, енергичен, убедителен като пеене и артистично присъствие. На „Граф Ори” му личи, че се прави с любов. Такъв го поиска и така го моделира Ема Кордолиани – харизматичната френска оперна и театрална режисьорка, с която Варненската опера със сигурност ще има нови срещи.

Гастрол на Държавна опера Варна с „Ернани” на 8 ноември

Покана към столичната публика за преоткриване на един позабравен Верди

Операта „Ернани” по едноименната драма на Виктор Юго не е сред най-често изпълняваните заглавия на Верди в България. Това е напълно незслужено, тъй като произведението носи дълбокия отпечатък на творческата природа на Верди. Страстта, смекчена на места от покъртителна меланхолия, характеризира настроението на цялата партитура, в която великият Маестро следва своята склонност към контраста, антитезата и градацията при изграждане на музикалната тъкан. Романтичен, потаен, самотен, неудовлетворен от съотношението между доброто и злото в света, Верди излива цялото си сърце в „Ернани”.

В 66-годишната история на Варненската опера сегашната постановка на „Ернани” е трета по ред. Първата премиера се състояла на 2 октомври 1960 г. под диригентството на Йоско Йосифов и режисурата на Драган Кърджиев, втората премиера на 13 юли 1989 г. дирижира Михаил Ангелов, режисьор е Никола Николов, третата постановка се среща за пръв път с публиката на 16 и 17 юли 2010 г. на сцената на Летния театър във Варна. Диригент Борислав Иванов, режисура и сценография Кузман Попов, диригент на хора Малина Хубчева, художници на костюмите Мария Трендафилова и Лора Маринова, хореография и пластика Румяна Малчева. В главните роли тогава се представиха Бойко Цветанов, Венцеслав Анастасов, Орлин Анастасов, Линка Стоянова и Елена Баръмова. Звездният състав и първото съприкосновение с таланта на българския бас от световна величина, солиста на Миланската скала Орлин Анастасов, предизвикаха истински фурор в Летния театър. С „Ернани” оперните меломани във Варна преоткриха един позабравен Верди, което със сигурност ще се случи и в София.

На 8 ноември, за гастрола на „Ернани” на диригентския пулт на Софийска опера и балет ще застане младият и даровит диригент на Държавна опера Варна Светослав Борисов. 34 годишният диригент прави възходяща кариера освен в България, и в Австрия. Столичната аудитория вече го познава от септемврийския спектакъл на „Дон Карлос” с участието на млади варненски солисти. Сега четиримата главни солисти на „Ернани” са почти връстници, в разцвета на творческите си сили и с позиции на международния подиум. В ролята на Ернани ще се представи тенорът Ивайло Михайлов, трайно свързан с Пловдив, но дебютирал още като студент на сцената на Варненската опера, спечелил множество награди на престижни фестивали и конкурси. Образа на Дон Карлос ше пресъздаде Венцеслав Анастасов, един от участниците в премиерата преди две години във Варна. Както е известно, именитият български баритон работи с най-големите имена в света на операта, като Лорин Маазел, Зубин Мета, Пласидо Доминго и др., а кариерата му минава през сцени като Палау де Лас Артс – Валенсиа, Гран Театро де Лисео в Барселона, Опера Монте Карло, Фестивала в Солотурн, Залцбург Аудиториум и др. Елена Баръмова, една от последните ученички на Гена Димитрова, която също беше част от премиерния екип на операта през 2010 г., ще се превъплъти в ролята на Елвира. Пресъздала редица запомнящи се образи на сцената като Абигайл, Тоска, Турандот, Лейди Макбет и други, Елена Баръмова показва най-доброто от себе си в ролята на разкъсваната от интриги и дворцови борби, готова на всичко в името на чистата си романтична любов, Елвира. Властният Гомес де Силва, изпълняван през годините от най-големите български баси по световните оперни сцени, ще бъде солистът на Държавна опера Варна Евгений Станимиров. Специализирал в Академията на Миланската скала, той е чест гост на италианските оперни театри.

Виолета Тончева

.